Royal Swinkels groeit en innoveert

Royal Swinkels, bekend van merken als Bavaria, La Trappe, Cornet en ook Uiltje Brewing, heeft in 2024 flinke stappen gezet. Ondanks economische tegenwind en wereldwijde onzekerheid steeg de omzet naar ruim 1,1 miljard euro. Ook de winst was gezond, met een EBITDA van 127,2 miljoen euro. Daarmee bewijst Royal Swinkels dat stabiele groei en flexibiliteit prima samen kunnen gaan, zelfs in een uitdagende markt.

Vooruitgang in Duurzaamheid en Circulariteit 

Bij Royal Swinkels draait het niet alleen om cijfers. Duurzaam ondernemen staat hoog op de agenda. In 2024 steeg hun circulariteitsscore naar 64%, mede door initiatieven als een volledig emissievrije mouterij in Eemshaven. Ook gebruikt het bedrijf inmiddels alleen nog recyclebare verpakkingen en rijdt een groot deel van de logistiek op elektrische trucks en biodiesel. Daarnaast werd bijna 80% van alle gebruikte granen en hop duurzaam ingekocht. Zelfs de grillige weersomstandigheden hielden hun groene ambities niet tegen.

Groei, erkenning en een kritische noot

Royal Swinkels investeerde stevig in internationale uitbreiding, onder meer via de overname van Global Beer Georgia. Hierdoor verstevigen ze hun positie op de wereldwijde biermarkt. Deze inzet werd beloond met prijzen zoals ‘Sustainable Brewery of the Year’ en de EY Family Business Legacy Award. Toch zit er ook een keerzijde aan de groei van zulke grote brouwerijgroepen. Door de dominantie van reuzen als Royal Swinkels wordt het voor kleine craftbrouwers steeds lastiger om hun plek te behouden. Hierdoor dreigt het bieraanbod minder divers te worden. Meer eenheidsworst op de plank dus, en minder unieke, eigenwijze bieren die juist het bierlandschap spannend houden. Het advies van DeBiermeneer is dan ook, drink vooral (ook) CRAFT!